Gekochte themes en achterkleinkinderen

Verander nooit een gekocht theme! Doe het niet! Het is heel verleidelijk om een klant een goedkope website te beloven die gebaseerd is op een gekocht theme, met alleen een andere tekstkleur en een ander lettertype.

Het is luilekkerland: ThemeForest. Een mooi theme kost nauwelijks iets, is al (bijna 😉 ) klaar, en de site ziet er meteen heel profi uit.

Maar toch… het is schone schijn!

Ik spreek uit ervaring, en ik heb mijn eigenwijsheid duur moeten verkopen; in mijn eigen extra onbetaalde tijd, en ook dure, ingehuurde tijd. Gelukkig zijn de jongens van www.mijnpress.nl heel kundig, en snel! Ze hebben mij weleens edelmoedig uit de brand geholpen, maar zij werken natuurlijk niet voor niets.

Maak geen achterkleinkind-theme! Doe het niet! Ook een Genesis-Child kan je voor onneembare hordes plaatsen. Mika Epstein schrijft op dit WP Hackers forum:

Genesis is a managed theme, vs a ‘traditional’ theme framework. The
child theme is a whole package, meant to be customized not via the theme
files, but their in-dash interface. So in this case… you’re using
Genesis wrong.
If possible, use the Genesis tools and edit it that way. When you can’t,
make an mu-plugin that calls the CSS and function changes you need. That
way, the clients can’t hurt themselves too much. Double plus good for
checking if the active theme is the one you edited for them.
But really once they start making you fork the child theme, then yeah,
you have a new child theme. It’s just shifting how you think about
themes when you use a managed theme 🙂
This isn’t endemic of just Genesis FWIW, there are other themes that
don’t work with children at all.

 

6 redenen om geen gekochte themes te veranderen of theme-grandchildren te gebruiken:

1. Een Genesis-child is al een kind van het framework Genesis. Om theme-updates mogelijk te houden zou je dus een kleinkind moeten maken. Ik heb het weleens geprobeerd, maar het valt niet mee. Je dit kunt omzeilen, geen kleinkind maken, en bijhouden wat je verandert in het Child-theme. Op een readme.txt in de wp-content-map. Om dan bij elke update het lijstje af te werken en de veranderingen weer opnieuw te maken. Dat kan, ja… 😉

2. Je hebt meestal geen tijd om je vooraf voldoende in een te kopen theme te verdiepen. Als je niet goed weet hoe een theme in elkaar zit kan je je snel vergissen in hoe simpel het is om “even de header een andere achtergrond geven en rechts uit te lijnen”, en beloof je je klant meer dan je kunt waarmaken.

3. Een ontwikkelaar kan stoppen met het onderhoud van je gekochte theme. Als er weer een WP-update komt en het theme niet mee-update kan je voor verrassingen komen te staan.

4. Je klant verwacht al snel teveel. Een theme ziet er heerlijk gevuld uit in de showroom van de theme-dealer, maar heeft je klant ook dezelfde mooie foto’s en quotes? Of weet je klant wanneer een foto geschikt is als achtergrond? Met dezelfde kleuren die terugkomen in de tekst, verdwijnt er geen beeld achter de header, is de foto liggend of staand, of van een heel hoge resolutie?

5. Een gekocht theme heeft vĂ©Ă©l meer opties dan je (klant) wil gebruiken, en daardoor een onnodig ingewikkelde achterkant, of veel scripts en jquery’s die elke pagina weer moeten worden geladen…

6. Er is veel kwaliteitsverschil: lang niet alle themes zijn W3school-proof!

Ook al staat hier overzichtelijk uitgelegd hoe je kleinkind-themes kunt maken: wpsmith.net/2014/wp/theme-framework-child-themes-grandchild-themes/ ik begin er niet meer aan…

Wil je reageren?

Graag!
Je kunt hier een berichtje achterlaten. Het is noodzakelijk daarvoor je naam en emailadres in te vullen. Het emailadres zal nooit openbaar worden gemaakt.
Na goedkeuring door WP-bieb zal je bericht op de website verschijnen.

*